کد مطلب : 321
تاریخ ثبت : 1396/09/29-12:13
یادداشت؛
پروژه مترو در بلندای زمان / هزینه های هنگفت مالی و بازدهی پایین

احداث قطار شهری کرج در سال ۱۳۸۲ در شورای عالی ترافیک به تصویب رسید و عملیات اجرائی آن از سال ۱۳۸۴شروع گردید. متاسفانه پروژوه ای که می بایست طی چهار سال تمام شود،اکنون یازده سال به درازا کشیده و هزینه های هنگفت مالی مستقیم و هزینه های غیرمستقیم بر شهر وارد آورده است.
چنانچه پروژه فوق به موقع تکمیل می شد، میلیونها نفر ساعت از وقت مردم شریف کرج در ترافیک شهر به هدر نمی رفت و آلودگی های زیست محیطی و صوتی و مشکلات روحی و روانی متعدد برای مردم ایجاد نمی شد. همه این هزینه ها که ارزش ریالی آن رقم هنگفتی میشود، به این دلیل ایجاد شده است که مدیریت صحیحی بر قطار شهری اعمال نشده است.
 
 اکنون زمان آن است که قطار شهری بر مدار صحیح قرار گرفته تا طی یک بازه زمانی چهار ساله به اتمام رسیده و مردم از منافع متعدد آن بهره مند شوند و پایه ای از توسعه شهری کرج ایجاد گردد. با توجه به تجارب موجود، چگونه این امر مهم به وقوع می پیوندد؟
 
 شهردار محترم کرج لایحه فروش چهارصد میلیارد تومان اوراق مشارکت را برای تامین مالی این پروژه به شورا داده است که به اعتقاد حقیر این راهکار به هیچ وجه نمی تواند شهر کرج را صاحب قطار شهری کند. انتشار و فروش اوراق مشارکت می تواند عوارض اقتصادی نا خوشایندی داشته باشد.
 
 انتشار اوراق مشارکت برای پروژه هایی که در بازه زمانی میان مدت به بهره برداری و سود آوری برسد ،توجیه اقتصادی دارد. اما با توجه به نا کارآمدی  ذاتی که مدیریت دولتی و شبه دولتی دارد،به نظر می رسد فروش اوراق مشارکت جز گرفتاری، ارمغان دیگری برای شهرداری کرج، ببار نخواهد آورد.  زیرا بعید بنظر میرسد شهرداری بتواند طی چهار سال آینده پروژه را به اتمام برساند. 
 
حتی اگر نهاد های تصمیم گیر چون بانک مرکزی با انتشار و فروش اوراق مشارکت موافقت کنند ، در بهترین حالت این مقدار بودجه 20 % پروژه را به جلو می برد. پس ازآن برای تکمیل پروژه چه باید کرد؟ پروژه قطار شهری طبق برآورها،به حدود 3000 میلیارد تومان بودجه نیاز داردکه تامین بخشی از بودجه و به امید اما و اگرها ماندن ،روش منطقی برای حل این مسئله بسیار مهم شهر کرج نیست.
 
مشکل دیگری که در راستای انتشار اوراق ایجاد می شود این است که افزایش تصدی گری شهرداری را به دنبال دارد که روشی غیر اقتصادی برای اجرای پروژه های اینچنینی است. هنر مدیریت شهری در این است که اجرای چنین پروژه هایی را به بهترین وجه به بخش خصوصی واگذار کند تا بخش خصوصی با انگیزه سود آوری و کسب درآمد در کوتاه ترین زمان ممکن،این پروژه ها را به انجام رساند تا هزینه های خود را در اسرع وقت بازیافت نموده و به سود و منافع مشروع برسد. 
 
تامین مالی از طریق واگذاری به سرمایه‌گذاران ملی یا بین المللی که بتوانند در یک بازه زمانی 4-3 ساله پروژه قطار شهری را به اتمام رساند و از درآمد حاصله از آن، هزینه های آن را بازیافت نماید، می تواند جلوی فرصت سوزی های متداول را بگیرد. این روش از هر منظر،اقتصادی و منطقی است.زیرا هیچ بار مالی بر شهرداری تحمیل نمی کند و مردم شهر کرج پس از یک دوره 4-3 ساله می توانند از مواهب  قطار شهری برخوردار گردند.
 
در این راستا توصیه می شود که شهردار محترم، مشاوران با تجربه و دانش در امر سرمایه گذاری در کنار خود داشته باشدتا به کمک آنها بتواند برای اجرای پروژه قطار شهری و سایر پروژه های مهم شهر از میان سرمایه گذاران ملی و بین المللی ،بهترین ها را برای انجام پروژه ها انتخاب نموده و مذاکرات را با دقت به پیش برده و قراردادهای منطقی و اقتصادی برای اجرای این پروژه ها منعقد نمایند، تا در دوره 4 ساله آینده، پروژهایی که رفاه و آسایش برای شهروندان به ارمغان می آورند، به بار بنشیند و مردم از مواهب و رفاه حاصله بهره مند گردند.

غدیر مهدوی کلیشمی
نظر شما
عکس کد
Show another codeکد جدید

آخرین مطالب














ارتباط با شورا آدرس:
کرج، خیابان شهید بهشتی ، نرسیده به میدان سپاه جنب تالار شهیدان نژاد فلاح
تلفن تماس:
0263000000
پست الکترونیک:
SHORAKARAJ@GMAIL.COM
انتشار مطالب با ذكر منبع ( پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر كرج ) بلامانع است.